De consument kan het zelf uitzoeken (fijn!)

DNB geeft een zet in de goede richting



2-11-2017- De DNB heeft eind september gesteld dat BOVAG dealers, in overtreding zijn doordat de aangeboden Bovag Garantie feitelijk hetzelfde is als een verzekering. Dit sloeg in als een bom. Sindsdien is er nog niets veranderd, maar waar gaan we heen?

Huidige situatie


In het geval van een mankement worden de van te voren onbekende kosten voor een reparatie gedragen door de verkopende dealer in ruil voor een vooraf ontvangen premie. Dit behoort het werk te zijn van een verzekeringsmaatschappij, die op haar beurt weer valt onder de toezichtsregels van DNB/AFM. Zou een dealer failliet gaan vervalt de garantie voor de consument.



Keuzevrijheid


Door de twee producten te ontrafelen ontstaat transparantie, worden risico's gelegd waar ze horen en krijgt de consument de kans zelf te bepalen waar deze een garantieverzekering wil afsluiten en.. tegen welke prijs. Verzekeraars zullen onderling concurreren op prijs en/of op de breedte van de geboden dekking. Allemaal in het belang van de consument dus.

Transparantie en eenvoud hard nodig


Één klein puntje.. de consument moet het wel begrijpen en het uit kunnen en willen zoeken. De prijs en de reputatie van de aanbieder van garantieverzekeringen, en de gebruikerservaringen (denk aan schadeafhandeling) zullen een belangrijke rol spelen. Over het algemeen is het uitzoeken van een verzekering niet het leukste om te doen, zeker niet wanneer een veelal door emotie gedreven aankoop wordt gedaan van een auto. Keuzevrijheid kan dit nog moeilijker maken. De autogarantie-verzekeraars zullen een eenvoudige en transparante verzekeringen aan de consument aan moeten kunnen bieden, door prijzen niet te verstoppen achter lange vragenformulieren. De consument moet snel kunnen vergelijken en vervolgens binnen een paar klikken in staat moeten zijn de verzekering af te sluiten.

In de nabije toekomst


Voor nu wordt de boel even opgeschud, maar de consument zal er beter van worden. En de dealer? Die kan zich blijven onderscheiden met zijn aanbod en diensten zoals onderhoud en reparaties en loopt zelf geen financiële risico's meer. Wat betreft de door de consument gevraagde garantieverzekeringen kan deze gemakkelijk de klant erop wijzen waar deze zelf online een garantie kan regelen. Wellicht kan de klant ter plekke online een verzekering afsluiten. De onverhoopte reparaties zullen veelal nog steeds door de verkopende dealer worden uitgevoerd. (MM)